Het mooie zuid korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Peggy en Emma in Sri Lanka - WaarBenJij.nu Het mooie zuid korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Peggy en Emma in Sri Lanka - WaarBenJij.nu

Het mooie zuid korea

Door: Peggy en Emma

Blijf op de hoogte en volg Peggy en Emma

31 Mei 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Eindelijk was het zo ver. Na een jaar naar deze reis uitgekeken te hebben stonden we dan eindelijk op Schiphol om te vertrekken naar Sri lanka. De dag waar je dan zo naar uit kijkt, maar als de dag er eenmaal is je zo tegenop kijkt. Na het afscheid liepen we door de poortjes en begon eigenlijk ons avontuur al. Tijdens onze heenreis moesten we een tussenstop maken in Seoul, zuid Korea. KLM was zo vriendelijk geweest om ons met een omweg naar Sri Lanka te laten vliegen. We vlogen met Korea Airlines naar Zuid-Korea. Heel gek om aan de andere kant van de wereld te zijn. Hier eenmaal aangekomen moesten we 8 uur wachten op onze overstap en zaten we als transit vast op de Airport. Zo voelde het de eerste 4 uur nog, maar toen we eenmaal honger kregen en op zoek gingen naar een pin automaat bleek dat echt zo te zijn. Er waren namelijk geen pin automaten op de airport! En je kon alleen geld wisselen als je euro's had. Die wij zojuist hadden uitgegeven aan een hele vieze smoothie van de starbucks :D. Een koreaanse man hoorde ons verhaal aan bij de balie en wilde ons helpen, hij gaf ons 10000 won (10 euro), Super lief! Hiervan hebben we samen een bami soep met beef gedeeld.

na 7 uur wachten konden we eindelijk boarden. En vertrokken we richting Sri lanka. Het was eigenlijk wel gaaf om ook eens in noord-korea geweest te zijn, al hebben we niet meer gezien als 100 van dezelfde winkels met de standaard grote merken zonnebrillen en tassen. we vlogen via de oost en zuid chinese zee waar we heel veel tubulentie hebben gehad, met zelfs een vrije val erbij. Toen we zagen dat het personeel ook hun gordel om moest doen dachten we even 'Dit gaat niet goed! Toen we eenmaal boven vietnam en thailand vlogen werd de tubulentie gelukkig minder en hebben we kunnen slapen tot we in colombo aankwamen. Het was inmiddels zondag ochtend 3.30u. Alsof we nog niet lang genoeg hadden gewacht mochten we nog eens 5 uur op de airport wachten tot tot Jose zou landen en we opgehaald zouden worden door Viji. Viji is vroeger kind geweest bij home of hope en werkt nu als congerge/taxichauffeur voor home of hope. Toen het eindelijk 9 uur was en Jose aan kwam lopen waren we erg blij dat voor ons de grootste reis achter de rug was. De 4 meiden die hier nog waren om hun laatste week stage af te ronden waren gezellig meegekomen om ons op te halen.

Onderweg konden we het echte Sri lanka pas echt zien. Onze eerste indruk was wat een chaos, alles is oud, vervallen en vies, Koeien lopen midden op straat. Hier kom je er wel achter hoe schoon en netjes Nederland wel niet is. Maar oh wat is de natuur prachtig! Alles is groen en in bloei. Omdat het klimaat hier tropisch is valt er ook nog regelmatig een tropische bui waardoor al het groen behouden wordt. Echt een prachtig gezicht. Na een reis van in totaal 37 uur kwamen we aan bij Home of hope.

Peggy en Emma

Wij zijn 2 fysiotherapie studenten vanuit de Fontys in Eindhoven die voor 10 weken gaan stagelopen in Sri lanka. Dit doen wij bij Home of Hope rehabilitation centre. Sri lanka is een land waar een 30-jarige burgeroorlog veel leed heeft aangericht. Stichting HOME OF HOPE heeft een weeshuis/revalidatiecentrum opgericht om hier oorlogskinderen, kinderen die om een of andere reden verstoten zijn door hun familie, kinderen met een onhandelbare thuis situatie en kinderen met alle verschillende soorten beperkingen op te vangen. Het weeshuis is door de jaren heen uitgegroeid tot een waar kinderdorp. Het is weeshuis is volledig opgezet vanuit donaties. Naast home of hope lopen er verschillende projecten, zoals het rehabilitation centre waar wij nu samen stagelopen. Hier worden kinderen binnen home of hope en kinderen die uit de omgeving de therapie aangeboden die zij nodig hebben. In het weekend gaan we natuurlijk het mooie Sri Lanka verkennen.

Actief sinds 31 Mei 2015